مقالات

شاد بودن و موفقیت

 ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
آدمهای شادباداشتن چه عادتهای مشترکی به موفقیت می رسند؟
 
 آیا می‌دانید شادی چه تعریفی دارد و شادترین آدم‌های دنیا چه خصوصیاتی دارند  شاد بودن یک انتخاب است و باید عادت‌های شاد بودن را در خود به‌وجود آورید.
 شادی ازدرون شما نشات می‌گیرد و برای هرکسی، معنای متفاوتی دارد. جان لنون در کودکی، تعریف منحصر‌به‌فردی از شادی داشت:
وقتی پنج سال داشتم، مادرم به من می‌گفت شادی کلید زندگی است. وقتی وارد مدرسه شدم، از من پرسیدند دوست داری در آینده چه‌کاره شوی؟ من در پاسخ گفتم: خوشحال. گفتند متوجه سوال نشده‌ای. من هم به آنها گفتم: اما شما معنی زندگی را نفهمیده‌اید.
 
براساس تئوری مارتین سلیگمن، پدر روانشناسی مثبت‌گرا، 60 درصد از میزان شاد بودن ما به ژن‌ها و محیط زندگی‌مان بستگی دارد و 40 درصد دست خودمان است.
این پدر روانشناسی مثبت‌گرا  رضایت و شادی را این‌گونه تعریف کرد:
رضایت و شادی وقتی به دست می‌آید که بهترین تواناییهای خود را بشناسید و از آنها برای پیشرفت خودتان استفاده کنید.
روانشناسان و محققان زیادی همانند سلیگمن، درباره‌ی «هنر شاد بودن» تحقیق کرده‌اند. جالب است بدانید شادترین آدم‌های دنیا عادت‌هایی بشرح ذیل دارند.
از تمام لحظات زندگی‌شان لذت می‌برند
ذهنیت رشد دارند
به گفته‌ی دکتر کارول دوئک در کتاب «ذهنیت» (Mindset)، آدم‌های موفق و شاد دارای «ذهنیت رشد» هستند. این در حالیست که مردم عادی «ذهنیت ثابت» دارند. از نگاه کسی که ذهنیت ثابت دارد، موفقیت در کارها، اثبات هوش یا ارزش است. اما کسی که ذهنیت رشد را در خود بوجود آورده است، عاشق چالش است. شکست دلیلی بر بی‌عقلی یا بی‌ارزشی او نیست، بلکه انگیزه‌ای برای رشد توانایی‌هایش به حساب می‌آید.
دوئک بعد از چندین سال تحقیق و تفحص به این نتیجه رسید کسانی که ذهنیت رشد دارند، رابطه‌ی شادتری را تجربه می‌کنند، موفق‌تر هستند و در چالش‌ها نیز پشتکار بیشتری از خود نشان می‌دهند.
با آدم‌های شادی همانند خودشان ارتباط دارند
جیم ران (Jim rohn)، در مقطعی گفت:
طرز تفکر هر کسی، برآیند افکار چند نفری است که بیشترین معاشرت را با آنها دارد.
باید این حقیقت را بپذیریم، شخصیت کسانی که با آنها ارتباط داریم روی افکار، احساسات و مسیر زندگی ما تاثیر می‌گذارد. پس اگر می‌خواهید زندگی شادتری داشته باشید، آدم‌های منفی را از زندگی‌تان کنار بگذارید و با افراد شاد همانند خودتان معاشرت کنید.
نیاز نیست در مقابل افراد منفی‌نگر سینه سپر کنید و با آنها وارد جنگ شوید، تنها کافی است زمانی را که با منفی‌نگرها می‌گذراندید، به تدریج کاهش دهید تا بتوانید روی پیشرفت خودتان متمرکز شوید.
رویاپردازی می‌کنند
مارتین لوترکینگ می‌گوید: 
رویایم این است که چهار فرزندم در کشوری زندگی کنند که آنها را نه به خاطر رنگ پوست، بلکه با جوهر شخصیت‌شان مورد قضاوت قرار دهند.
اگر برای آینده رویایی نداشته باشید، در گذشته باقی خواهید ماند. هر رویایی در سرتان باشد، سفر به دور دنیا، راه‌اندازی کسب‌و‌کاری پرسود، یادگیری زبانی جدید، هنگام سختی‌ها و مشکلات باعث می‌شود خوش‌بین باقی بمانید.
در کشور ژاپن، واژه‌ای با نام ایکیگای (ikigai) وجود دارد که معنی آن «دلیل بیدارشدن از خواب» است. نتایج تحقیقات روی شادترین و مسن‌ترین افراد نشان می‌دهد همه‌ی آنها، هر روز صبح بعد از بیدارشدن از خواب، هدف داشته‌اند.
بسیار صبور هستند
هر چقدر رویاهایتان بزرگتر باشد، صبرتان هم بیشتر می‌شود. انسان‌های شاد در راه رسیدن به رویاهایشان صبور هستند. آنها روی مسیری که برای رسیدن به اهدافشان پیموده‌اند و روی مسیر پیش‌رویشان تمرکز دارند.
ساعاتی از روز را به خودشان اختصاص می‌دهند
آنها برای کسب تجربه هزینه می‌کنند
به مرور زمان ارزش خودرویِ مدل بالایی که خریده‌اید کم می‌شود. حالا این دارایی ارزشمند خود را با تجربه مقایسه کنید. تجربه خاطراتی است که تا پایان عمر با شما می‌مانند.
شادترین آدم‌های دنیا تمایل دارند به جای خریدن جدیدترین مدل تلویزیون که نیاز زیادی به آن ندارند، چمدان‌شان را بردارند و به جاهای ناشناخته سفر کنند و تجربیات ارزشمند به دست آورند.
مارک چِرنوف در وبسایت marcandangel گفت:
صرف هزینه برای کسب تجربه به دو دلیل باعث خوشحالی ما می‌شود: اول اینکه وقتی تجربیات ارزشمند را در ذهن‌مان مرور می‌کنیم، به مرور در ذهن ما صیقل می‌خورند و ارزش‌شان بیشتر می‌شود. دوم اینکه تجربیات اغلب رویدادهایی اجتماعی هستند که ما را وادار به تعامل با دیگران می‌کنند.
بیشتر از اینکه بگیرند، می‌بخشند
آنها از سختی‌ها هراسی ندارند
پیتر کرامر (Peter Kramer)، روانشناس، معتقد است انعطاف پذیری از افسردگی جلوگیری می‌کند. شادترین آدم‌های دنیا می‌دانند چطور بعد از هر شکست، دوباره از جا بلند شوند و تلاش کنند. انعطاف‌پذیری در برابر سختی‌ها و چالش‌های زندگی از افراد شاد محافظت می‌کند .
یک ضرب‌المثل ژاپنی می گوید:
اگر هفت‌بار هم زمین خوردی، برای بار هشتم روی پاهایت بایست.
 
تلاش، نشانه‌ پیشرفت است و افراد شاد با این باور زندگی می‌کنند. چرا؟ چون ثمره‌ پیشرفت، خیلی بیشتر از زحمتی است که در راه رسیدن به آن متحمل می‌شوند.
هرگز دست از یادگیری نمی‌کشند
استیون هاکینگ تا آخرین روزهای عمر خود، دست از تلاش نکشید. او میگوید:
بزرگترین دشمن دانایی، نادانی نیست، بلکه توهم دانا بودن است.
 
استیون هاکینگ به بیماری ALS (بیماری نورون‌های حرکتی) مبتلا بود، اما با وجود این بیماری سخت و در نهایت فلج شدن، به اکتشافات علمی ارزشمندی دست یافت. بیماری ALS موجب شد تا هاکینگ به تدریج قدرت تکلم خود را از دست بدهد، اما در دوران درمان نیز تمام یافته‌های علمی‌اش را با صدای رباتیک، به گوش دنیا می‌رساند.
شادترین آدم‌های دنیا، همانند استیون هاکینگ، یک خصوصیت مشترک دارند، آنها تمام عمرشان در حال یادگیری هستند. هر روز کتاب‌های جدید می‌خوانند، با فرهنگ‌های جدید آشنا می‌شوند و زبان‌های جدید یاد می‌گیرند. برای افراد شاد، عادت به یادگیری یک فرآیند دائمی است، زیرا بدون آن زندگی مفهومی ندارد.
                                                                         الهه نصرتی فوق لیسانس مدیریت آموزشی   
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.